Educația financiară este esențială pentru ca oamenii să poată lua decizii informate atât în viața personală, cât și în cea profesională. Românii au în general o relație anxioasă cu banii, iar rolul băncilor este de a transforma concepte economice complicate în cuvinte simple.
Continuăm seria noastră de articole “În bancă la școală” pentru a afla de ce este atât de importantă implicarea băncilor din România în educația financiară la nivel national, cum se adresează acestea diferitelor categorii de persoane și diverselor zone de interes.
Azi descoperim un nou tărâm bancar, unde Nicoleta Deliu-Pasol (Manager Comunicare BCR) ne povestește de ce este importantă educația financiară. “Ce ar trebui toată lumea să înțeleagă este că o bună gestiune a banilor are impact în toate zonele vieților noastre, și profesionale, și personale, iar deținerea unor minime cunoștințe în acest sens poate face o diferență majoră în ceea ce privește calitatea vieții.”
Un nivel dezvoltat de cunoștințe financiare aduce beneficii atât tinerilor, cât și celor care doresc să își deschidă o afacere, dețin deja un business sau au o vârstă mai înaintată. Asimilarea de informații din domeniu și înțelegerea acestora conduce la sănătate financiară. Când este momentul potrivit pentru toate acestea?! Acum.
BCR a realizat de-a lungul activității proiecte naționale care au la bază creșterea nivelului de educația financiară și s-a implicat în varii programe care împărtășesc același scop. Începem prin a pune în lumina reflectoarelor unele dintre cele mai de seamă proiecte implementate:
- Școala de Bani – lansat acum cinci ani, s-au oferit resurse diversificate pentru o Românie mai educată financiar. “Probabil printre cele mai importante instrumente dezvoltate în cadrul Școlii de Bani sunt cele adresate copiilor, pentru că educația financiară trebuie începută cât mai devreme, dar și materiale educaționale pentru cadrele didactice prin care am introdus noțiuni de educație financiară în diferite materii urmărind programa școlară. În ceea ce privește demersul de a le discuta cu copiii despre bani, ne referim, în special, la atelierele FLIP – Școala de Bani pe Roți, dar și de colaborarea cu Cristina Andone, care a dus la apariția celor două volume din cartea Școala Banilor Bine Crescuți, cu povești despre diferite noțiuni financiare pe înțelesul celor mici.”
- BCR Școala de Business – program lansat în februarie 2020, rezultat din nevoia unei educații antreprenoriale și a unui management financiar pentru dezvoltarea unei afaceri sănătoase pe termen lung. “Ca o continuare firească a inițiativelor de educație financiară am lansat în urmă cu un an programul BCR Școala de Business, care a ajuns la peste 16.000 de utilizatori (antreprenori, liberi profesionisti, manageri, studenti sau profesori) care s-au înscris pe platformă. Antreprenorii pot accesa cursuri de management financiar, sfaturi pentru investiții, cursuri de antreprenoriat, soluții de finanțare și curs de vânzări.”
Implicarea BCR în creșterea nivelului de educație financiară în multiple comunități nu s-a oprit doar la activități proprii. În decursul timpului echipa a creat parteneriate cu Școala de Valori (focus pe dezvoltarea inițiativelor adresate copiilor), ONG-uri și asociații precum platforma Bursa Binelui (platformă de donații necomisionate pentru organizațiile non-profit, instrument realizat cu scopul de a le ajuta să obțină vizibilitate și finanțare pentru cauzele susținute).
Recent echipa BCR a lansat fișe educative multidisciplinare pentru predare în școli, prin care se introduc noțiuni legate de bani în programa existentă pentru materii precum matematică, istorie, geografie sau engleză. Mai mult, a creat cursuri pentru părinți care conțin jocuri și fișe de activități, prin intermediul cărora aceștia pot învăța cum să îi ajute pe cei mici să înțeleagă noțiuni de bază despre bani.
Rezultatele proiectelor dezvoltate de BCR nu au întârziat să apară încă de la început. Beneficiilor pe care le-au adus și le aduc în continuare sunt unele palpabile, iar numerele arată interesul oamenilor pentru o mai bună educație financiară.
Pentru programul Școala de Bani se preconizează ca anul acesta să se depășească 500.000 de participanți, adulți și copii. Până în prezent, BCR a lucrat cu peste 6.000 de profesori și peste 200.000 elevi, acțiuni la care s-au implicat 1.500 angajați BCR. În acest context este demn de menționat faptul că în 2018 România a intrat în Cartea Recordurilor pentru cea mai mare lecție de educație financiară din lume, la care au participat 13.230 români din toate colțurile țării.
Prin proiectele băncilor se investește în prosperitatea României, iar o persoană mai educată financiar poate lua decizii mai înțelepte și poate să își atingă obiectivele stabilite. “Pentru noi fiecare participant la cursurile noastre care ne spune că pune bani deoparte, că își stabilește obiective financiare sau că investește pentru viitor, este nu doar cea mai bună răsplată, dar și dovada că trebuie să scalăm programul și să ajungem la milioane de români. Doar o societate educată financiar poate să-și construiască o viața mai bună și mai prosperă și noi ne-am asumat misiunea de a contribui activ și pe termen lung la această construcție.”
Pentru ca educația financiară să își atingă obiectivele, este nevoie de o comunicare eficientă și deschisă, dar mai ales de oameni, ei fiind cei mai importanți în demersul educativ. În prezent, mediul online a condus la facilitarea transferului de cunoștințe și informații către un număr și mai mare de persoane, mai ales către cei care până acum nu au putut beneficia din cauza unor probleme legate de localizare sau infrastructură.
Implicarea băncilor în creșterea nivelului de educație financiară se bazează pe expertiza solidă a angajaților în domeniu, abilități de comunicare și predare. De asemenea, în acest proces se pune accent și pe împărtășirea de experiențe și prezentarea unui context. Astfel, participanții pot învăța unii de la alții, pot discuta concret despre un subiect, o problemă cu care se confruntă și soluții pentru o mai bună rezolvare.
Digitalizarea crește șansele de împlinire a scopului băncilor de a educa financiar societatea română. Prin proiectele demarate se poate ajunge mult mai ușor la oameni și se poate răspunde rapid întrebărilor și curiozităților acestora. BCR susține o inițiativă în parteneriat cu platforma Adservio, Educație digitală pentru școala rurală, prin care se aduce managementul online în școlile din mediul rural și se îmbunătățește accesul la resurse extrem de utile atât pentru profesori, cât și pentru elevi și părinți. Nu poate fi omis nici viitorul cu ajutorul AI. Prin intermediul lui vor putea fi create noi instrumente care să ușureze mai mult procesul de învățare și se vor putea oferi informații suplimentare sau un grad mai mare de interacțiune cu platformele de educație.
Pentru o bună educație financiară la nivel național este nevoie de parteneriate și feedback. O relație între școli, familie, ONG-uri/asociații și bănci poate facilita și extinde accesul la informații necesare pentru dezvoltarea cunoștințelor. Sugestiile din partea entităților implicate pot îmbunătăți programele și augmenta acțiunile care au avut succes.
Un scop comun, precum cel de creștere a nivelului de educație financiară din România, împărtășit de un număr cât mai mare de cetățeni, cu siguranță aduce un impact ridicat. Rezultatul va fi văzut prin persoanele pregătite să își gestioneze corect viața finaniară.