În ultimii ani sistemul bancar a cunoscut o evoluție semnificativă care a condus la un număr mare de unități bancare, dar mai ales la o creștere a varietății de produse și servicii destinate persoanelor fizice. Prin urmare, s-a conturat o nevoie considerabilă de prezentare, informare, explicare a noutăților, dar și de educare a publicului care dorește să acceseze un produs sau serviciu bancar.
În 2020, a fost realizat un studiu internațional de către OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) cu privire la cultura financiară a adulților din diverse țări, de pe diferite continente. În urma datelor adunate, România s-a poziționat printre ultimele poziții la nivel european, în funcție de mai mulți factori analizați.
Băncile din România au înțeles cât de importantă este educația financiară pentru fiecare individ, indiferent de activitatea pe care o prestează și au început să investească mai mult în proiectele de educație financiară.
Astăzi dăm startul unei serii de articole pe care am numit-o „În bancă la școală” prin intermediul căreia ne-am propus să prezentăm eforturile băncilor care conduc la o creștere a nivelului de educație financiară din țara noastră.
Tragem cortina și aruncăm o primă privire către proiectele de educație financiară desfășurate de Fundația OTP Bank România, cu sprijinul băncii, viziunea echipei asupra necesității acestor tipuri de programe și mai ales a dezvoltării cunoștințelor în acest domeniu.
Reprezentanții Fundației OTP Bank România ne explică de ce acest domeniu este unul de interes major: „Importanța, dar mai ales necesitatea unui nivel ridicat de educație financiară nu pot fi puse la îndoială. În cazul unei instituții bancare, aceste două valențe capătă o semnificație deosebită dacă avem în vedere că banca, prin natura activității sale, lucrează cu resurse financiare importante a căror gestionare corectă e esențială nu doar pentru instituția în sine, dar și pentru clienții ei, și, în ultimă instanță, pentru societatea în ansamblul său. Noțiuni financiare aparent simple, precum cont curent, dobândă, credit, depozit etc. trebuie explicate constant și sistematic clienților, astfel încât aceștia să poată înțelege, dar mai ales, să aibă capacitatea, dorința și, foarte important, motivația, de a transpune în viața de zi cu zi principii financiare sănătoase.”
De la început echipa Fundația OTP Bank România a fost conștientă că atât promovarea, cât mai ales dezvoltarea de acțiuni și inițiative cu privire la educația financiară trebuie să vină și din partea băncilor pentru dezvoltarea societății.
Printre proiectele demarate se enumeră:
- OTP Mentor – Program creat în 2010 al cărui scop a fost selectarea și instruirea forței de vânzare a băncii cu scopul de a putea oferi clienților soluțiile optime de economisire și investiții, în funcție de profilul individual de risc și orizontul de timp necesar pentru atingerea unor obiective financiare.
- OTP Financial Fitness – Program adresat celor care întreprind acțiuni concrete cu scopul de a dobândi cunoștințe solide de gestionare a veniturilor, cheltuielilor, creditelor, economiilor, etc.
Obiectivul proiectelor desfășurate este de creștere a nivelului de educație financiară. În urma acestora s-au observat numeroase opinii pozitive ale participanților indiferent de vârstă sau categoria socio-profesională, aceștia atingând un nivel mai înalt și aprofundat de cunoștințe.
Pentru atingerea obiectivului menționat este nevoie nu doar de noțiuni teoretice, dar și de practici relevante. Împărtășirea de situații, soluții găsite într-un moment de criză financiară, decizii luate de către participanții la programe sunt completate sau corectate de către specialiști cu seturi de metode, tehnici și instrumente care pot fi aplicate rapid. De asemenea, interactivitatea și comunicarea au un rol important în astfel de proiecte.
Băncile au înțeles că acțiunile lor pot avea un impact palpabil prin programele de educație financiară pe care le desfășoară. În același timp subliniază importanța acestui subiect încă de pe băncile școlii și a conținutului prezentat, care să fie relevant și pe înțelesul fiecărui elev. Într-un context în care acestea deja au fost puse la punct, experții afimă că „…dacă avem în vedere modalitatea optimă de predare, aceasta ar fi de preferat să includă elemente care să creeze experiențe de învățare destinse, relaxate, dar, deopotrivă, eficiente.”
Între timp, membrii societății de varii vârste se pot bucura de proiectele desfășurate de băncile din România. Eforturile acestora pentru creșterea nivelului de educație financiară, cât și creativitatea de care dau dovadă pentru a fi cât mai aproape nu doar de proprii clienți, dar de toți cei interesați să își dezvolte un set de cunoștințe, cu siguranță nu rămân neobservate.