România are cam cel mai mic nivel de intermediere financiară din UE, iar un motiv important al acestei situații este educația financiară extrem de precară. Trebuie să investim mai mult în educație pentru o relație mai bună între clienți și bănci a afirmat Sergiu Oprescu, președintele Consiliului Director al Asociației Române a Băncilor (ARB), la emisiunea lui Vlad Petreanu “Pastila de banking”, de la Europa FM, din cadrul campaniei #Dreptullabanking.

Cum ar fi o țară fără bănci? La ce sunt bune băncile în economie?

Sergiu Oprescu crede că nici măcar teoretic nu ar trebui să ne punem această întrebare pentru că rolul băncilor în general, în orice economie, este de a asigura intermedierea financiară între cei care economisesc și cei care au nevoie de aceste economii. Aceștia din urmă sunt fie persoane fizice și au nevoie de bani pentru asigurarea nevoilor de consum sau pentru asigurarea nevoilor de investiții, cum ar fi creditul ipotecar în principal, fie persoanele juridice.

 

Societățile comerciale, persoanele juridice, au nevoie de această economisire în general, de economisirea internă a unei țări, pentru a-și asigura creșterea afacerilor. Cu banii luați prin credit, firmele pot fie să își finanțeze partea de investiții, dacă au nevoie să investească în linii tehnologice noi, în noi proiecte, fie să-și finanțeze capitalul de lucru ca să își continue afacerea sau să și-o crească.

România are cel mai mic nivel de intermediere financiară din UE

Mai mult decât atât, se poate demonstra cu date, științific, că există o corelație directă între prosperitatea unei țări, din punct de vedere al PIB pe locuitor și nivelul de intermediere financiară. Când se face referire la intermedierea financiară trebuie să se înțeleagă că, de fapt, se vorbește despre tot creditul pe care sistemul bancar îl dă în economie, mai exact este vorba despre tot creditul neguvernamental împărțit la PIB.

România are cel mai mic nivel de intermediere financiară din UE, de 26,8%, a precizat Oprescu.

Băncile operează cu capitalul de încredere al oamenilor, care se obține prin educație financiară și digitală

Întrebat de ce sunt antipatizate băncile de către unii oameni, președintele Consiliului Director al ARB a răspuns că trebuie privit și în istorie și nu crede că vreodată creditorii au fost simpatizați în mod direct. În opinia sa, în nicio națiune creditorii nu sunt simpatizați și, dacă este urmărit indicatorul în mai multe țări, se observă că în general băncile nu beneficiază de o mare simpatie.

Președintele ARB a punctat că băncile au un rol foarte important în societate și pe măsură ce se conștientizează acest rol este depășit subiectul de simpatie sau antipatie și se intră într-un subiect ce ține de necesitate. “Deci în momentul acela ne dăm seama că avem nevoie să construim capitalul de încredere necesar pentru a stabili această relație între client și bancă. Până la urmă, băncile sunt o expresie a nivelului de încredere care există în societatea respectivă pentru că ele operează cu încredere, de fapt și de drept. Din punctul acesta de vedere partea de antipatie poate să fie rezolvată și este rezolvată în marea majoritate a țărilor dezvoltate printr-o creștere a educației financiare și mai nou și printr-o creștere a educației digitale”, spune Oprescu.

Ar trebui investit mai mult în educația financiară, care este extrem de precară

Sergiu Oprescu consideră că ar fi trebuit investit mai mult în educația financiară, adică trebuia să investească mult mai mult atât sistemul bancar, cât și societatea în general. Educația financiară nu este un act care trebuie făcut numai de către sistemul bancar, care este doar o parte în acest ecosistem și de aceea ar fi trebuit investit mult mai mult în educație financiară ca țară. De fapt, trebuia să investim în educație în genere, nu vorbim numai de un anumit segment, care este educația financiară, a apreciat Oprescu.

Președintele ARB a apreciat că educația financiară este extrem de precară în România, care este din nou pe ultimul loc în UE din acest punct de vedere, iar această situație își pune uneori amprenta asupra relației dintre clienți și bănci.

Cu toate acestea, președintele Consiliului Director al ARB susține că România nu stă cu mult mai rău decât alte țări din zona vestică din punct de vedere al nivelului de încredere și precizează că pe baza monitorizării și studiilor efectuate la nivelul societății încrederea între clienți și sistemul bancar a crescut în ultima perioadă.