Trăim în era internetului, care are multe avantaje și ne ușurează viața, dar trebuie să știm să ne protejăm, mai ales când este vorba despre bani. Dreptul la banking online trebuie să fie cît mai sigur și de aceea avem câteva sfaturi care să vă ferească de fraude:

 

  1. Actualizați computerele și dispozitivele mobile cu cele mai noi versiuni de browser web și sisteme de operare. Având cele mai recente programe de securitate, versiunile noi sunt cele mai bune metode de apărare împotriva virușilor, programelor malware și a altor amenințări online. Activați actualizarea automată pe terminalele pe care lucrați astfel încât să primiți cele mai noi versiuni și corecții pe măsură ce acestea devin disponibile.
  2. Puneți-vă parole puternice. O parolă puternică are cel puțin opt caractere și include un amestec de litere majuscule și minuscule, numere și caractere speciale.
  3. Nu deschideți mailuri nesolicitate, nu faceți click pe linkuri dubioase și nu deschideți fișiere atașate sau ecrane pop-up din surse cu care nu sunteți familiarizați. Acestea pot fi escrocherii de phishing care păcălesc utilizatorii să dezvăluie un cont privat sau informații de autentificare. Când sunt trimise în numele unei bănci, luați legătura cu banca și le raportați.
  4. Nu accesați linkuri de site-uri clonă care seamană cu cele originale.  Infractorii cibernetici încorporează link-uri false pentru a descărca malware pe dispozitive și/sau dirijează utilizatorii către site-uri web false. Comparați link-ul (URL-ul) suspect cu cel original pe care intrați de obicei. Este bine ca link-ul (URL-ul) original să îl aveți salvat în computer ca să îl puteți vizualiza ușor și compara cu ce ați primit. Legăturile frauduloase sunt de multe ori deghizate prin modificări simple în adresa URL reală pe care o folosiți de obicei și de aceea fiți atenți la diferențe.
  5. Atenție la apelurile angajaților presupuși ai băncilor. Aceștia susțin că clienții trebuie să își actualizeze informațiile de contact pentru a continua comunicarea cu banca și dacă sunteți într-o astfel de situație spuneți că veți contacta personal banca ulterior.
  6. Păstrați datele personale în siguranță. Hackerii pot utiliza profiluri de social media pentru a-și da seama de parole și pentru a răspunde la întrebările de securitate din instrumentele de resetare a parolei. Blocați-vă setările de confidențialitate și evitați să publicați lucruri precum ziua de naștere, adresele, numele de fată al mamei, etc.
  7. Nu salvați date personale (PIN-uri, parole) – chiar criptate – pe computer, tabletă sau smartphone. Dacă ați pierdut teminalul sau cineva a intrat neautorizat pe el anunțați imediat banca pentru blocarea tranzacțiilor și schimbați parolele și PIN-urile.
  8. Asigurați-vă conexiunea la internet. Protejați-vă întotdeauna rețeaua wireless de acasă cu o parolă. Când vă conectați la rețelele Wi-Fi publice, aveți grijă cu privire la informațiile pe care le trimiteți. Luați în considerare utilizarea unei aplicații VPN (Virtual Private Network) pentru a vă asigura și cripta comunicațiile atunci când vă conectați la o rețea Wi-Fi publică. În general evitați să intrați în rețele necunoscute sau nesecurizate
  9. Cumpărați în siguranță. Înainte de a face cumpărături online, asigurați-vă că site-ul web folosește tehnologie sigură. Când vă aflați la ecranul de checkout, verificați dacă adresa web începe cu https. De asemenea, verificați pentru a vedea dacă pe pagină apare un simbol mic de lacăt.
  10. Citiți politicile de confidențialitate ale site-ului de pe care cumpărați cu cardul bancar. Deși lungi și complexe, politicile de confidențialitate vă spun modul în care site-ul protejează informațiile personale pe care le colectează. Dacă nu vedeți sau nu înțelegeți politica de confidențialitate a unui site, luați în considerare să cumpărați din altă parte.