Educația financiară implică cunoștințe esențiale pentru fiecare persoană, care împărtășite de un număr cât mai mare poate conduce la o societate mai sănătoasă din acest punct. Deciziile financiare au loc în viața de zi cu zi a tuturor, de la simplele cumpărături a alimentelor de bază, la achiziții de care ne bucurăm pe termen lung, precum o casă, sau investiții care au rolul de a crește veniturile. Prin urmare, este nevoie de asimilarea de informații care să ne educe în gestiunea cât mai sigură a bugetul nostru și al familiei.

Nu doar noi înșine și instituțiile de învățământ avem o datorie pentru creșterea nivelului de educație financiară din România, dar și entitățile bancare, unde specialiștii au responsabilitatea să ne îndrume într-un mod cât mai corect.

Seria de articole “În bancă la școală” continuă să dezvăluie importanța educației financiare pentru cetățenii români, de ce este nevoie de materiale educative destinate diverselor categorii de vârstă și care alte proiecte ale băncilor aduc un aport în beneficiul scopului.

De această dată, ne lăsăm ghidați în domeniul bancar de Corina Vasile, Director Comunicare și Relații Publice Raiffeisen Bank România, care ne declară că “Educația financiară e un proces  continuu de învățare,  de care avem nevoie în toate etapele vieții noastre. Dacă vorbim din perspectiva băncii, ne dorim ca clienții noștri să fie bine informați si să poată alege produse și servicii financiare potrivite pentru nevoile lor.” Totuși, educația financiară pentru ea și echipa Raiffeisen este importantă nu doar pentru clienți, dar și pentru comunitate, iar parteneriatele și proiectele pe care le desfășoară în acest sens sunt dovada acestui lucru.

Raiffeisen a deschis drumul către o dezvoltare a cunoștințelor financiare de mai bine de un deceniu. Printre programele extinse se enumeră:

  • Parteneriatul cu Junior Achievement România – “De-a lungul celor unsprezece ani ai programului de educație financiară derulat de Raiffeisen Bank și Junior Achievement, peste 135.000 de elevi și profesori au beneficiat de cursuri, resurse și kit-uri educaționale gratuite.” Împreună dezvoltă în fiecare an cursuri destinate școlilor și liceelor din toată România. Acestea sunt adaptate fiecărei vârste și au la bază învățarea practică pentru ca cei care participă să își formeze simplu și rapid abilități și atitudini de gestionare responsabilă a resurselor financiare la nivel personal, familial și comunitar.
  • Money Bistro – Proiect început în 2019 care constă într-o platformă dedicată educației financiare, cu un conținut ușor de parcurs și atractiv. În cadrul acesteia, “…oricine își poate afla starea de sănătate financiară prin „Indicele de Sănatate Financiară”, apoi puteți găsi sfaturi și soluții la aproape orice problemă financiară. “ Pe platformă se regăsesc și episoade cu Familia Bănescu și gazda sezonului doi, Andi Vasluianu, cu un format care a înregistrat un adevărat succes la public.

Implicarea Raiffeisen în creșterea nivelului de educație din România nu se oprește aici. Banca sprijină acest scop, de asemenea, la nivel local, cu ajutorul programului de granturi Raiffeisen Comunități, acesta fiind un concurs de granturi dedicate proiectelor deruale de ONG-uri și instituții de învățământ. “ În fiecare an, ONG-uri și școli publice se înscriu în concurs cu proiectele lor de educație în 4 zone, una dintre ele fiind educația financiară, pe lângă educația antreprenorială, profesională și educația civică. În urma unui proces riguros de jurizare, alegem 10 proiecte educaționale pe care le finanțăm cu câte un grant de până la 50.000 lei.

În plus, pentru clienții persoane juridice, care, de asemenea,  reprezintă un public care are nevoie de ajutor în această direcție, Raiffeisen, prin intermediul IMM și Corporate, oferă programe dedicate care înclud atât educația financiară, cât și sustenabilitatea.

Implicarea în dezvoltarea cunoștințelor financiare de-a lungul activității a înregistrat numere care dovedesc că necesitatea acestora este una îmbrățișată de numeroși oameni. La programul “Educația financiară în România” au participat peste 156.000 elevi de școală primară. Cea de-a zecea ediție a proiectului în parteneriat cu Junior Achievement România  a adunat peste 27.400 de elevi din 605 școli din toată țara , unde au fost implicați 1000 de profesori. Aceasta realizare a fost una împlinită și deoarece curricula cursurilor de educație financiară a fost adaptată mediului online, în anul școlar 2020-2021.

De asemenea, pe platforma online Money Bistro, cel de-al doilea sezon al serialului Money Bistro a avut peste 7 milioane de vizionări pe acest canal, dintre care 1.4 milioane de persoane au urmărit în întregime episoadele. Mai mult, de la lansarea programului în 2019, aproape 130.000 de vizitatori au descoperit articole și pastilele financiare create pentru a-i ajuta.

Rezultatele înregistrate în urma programelor demarate arată cât de importantă este dezvoltarea obiceiurilor financiare sănătoase de la o vârstă cât mai mică, acestea influențând deciziile în mod pozitiv, pe termen lung.

De la an la an se observă o evoluție în rândul educației persoanelor din punct de vedere financiar, dar și a obiceiurilor care se leagă de acest aspect. Aportul adus de instituțiile bancare este unul palpabil și greu de neobservat.

Băncile nu doar că dezvoltă proiecte proprii în acest sens, dar și împreună cu diverși parteneri din varii comunități sau școli, care cunosc mai în detaliu provocările și nevoile locale. Astfel, ele răspund acestora chiar și în locațiile unde poate nu au acces, interesul pentru binele oamenilor din orice localitate  fiind fără granițe.

Dezvoltarea unui set de cunoștințe financiare trebuie bazată pe un conținut relevant, articole informative, infografice și materiale interactive. Acestea au rolul de a învăța societatea să își atingă facil obiectivele financiare propuse, să își planifice un buget, să economisească și să întrevadă cele mai bune posibilități de investiție.

Prezența unui limbaj simplu și prietenos este absolut necesar pentru ca cei care citesc sau vizionează conținutul să poată înțelege definițiile și conceptele financiare. Raiffeisen se axează pe acest factor, dar și pe oferirea de diverse tipuri de conținut, cu diverși oameni, de la care cei interesați pot deprinde informații eficiente. “În acest an, continuăm să oferim românilor un spațiu unde să găsească informații de încredere, utile și ușor de înțeles despre cum să-și gestioneze sau să-și crească veniturile și să ia decizii financiare corecte, prin 10 podcasturi Money Chat, cu invitați diverși, de la antreprenori la studenți.”

Evident, instrumentele digitale devin esențiale pentru ca băncile, partenerii acestora, ONG-urile și alte instituții să își atingă scopul de creștere al nivelului de educație financiară la nivel național. Materialele adaptate acestui format, cât și aplicațiile au rolul de a stimula participarea. Mai mult, conținutul personalizat integrat, cât și faptul că intrumentele pot fi utilizate cu ușurință din diverse locații înseamnă un pas spre avansare. Corina Vasile subliniază “Pentru orice vârsta și nivel de cunoștințe financiare sunt utile numeroasele aplicații care te ajută să-ți faci și urmărești bugetul personal sau bugetul familiei. Pentru utilizatorii de produse și servicii financiare, rol educațional au aplicațiile personal finance manager, integrate de exemplu cu platformele de mobile banking.”

Educația financiară este încurajată de la cele mai mici vârste, cu observația ca această să fie adaptată. Cursurile de educație financiară desfășurate de bănci, dar și introducerea acestora în programa școlară reprezintă un viitor financiar mai bun atât pentru generațiile din prezent, cât și pentru următoarele. Un parteneriat între diverse entități, publice și/sau private, cât și un scop comun în această cauză prevede o sănătate financiară bine contruită în rândul oamenilor, tineri și/sau vârstnici, din România.