Educația financiară este un subiect care aduce beneficii atât persoanelor fizice, cât și celor juridice. Pentru ca o persoană să știe cum să își administreze finanțele personale, dar și să înțeleagă cum funcționează economia cu scopul de a participa activ în comunitatea sa și în domeniul business-ului este nevoie să se informeze corespunzător.
Gestionarea unui buget lunar, economisirea pentru obiective personale, planificarea unui concediu sau alegerea unei investiții sunt teme cu care ne întâlnim de-a lungul vieții. Deși educație financiară trebuie să înceapă de acasă, aceasta capătă mai mult contur și mai mult sens atunci când sunt implicate și alte entități, precum băncile care au o responsabilitate față de cetățeni, parteneri și societate.
Continuăm seria de articole “În bancă la școală” cu noțiuni despre ce ar trebui să însemne sănătatea financiară a românilor, ce instrumente pot fi folosite și care este rolul ei în diferite situații cu care toți rezonăm.
Azi pășim pragul unei noi bănci, unde Silvia Mihăilescu (Director Marketing, Comunicare și CSR) ne prezintă proiectele pe care împreună cu colegii săi de la ING Bank Romania le-a dezvoltat pentru a veni în ajutorul clienților, dar și altor persoane care răspund obiectivului lor – Creșterea nivelului de educație financiară în România.
Silvia Mihăilescu povestește de ce implicarea în educația financiară reprezintă un scop major pentru ING Bank România: “În mod natural, sănătatea financiară a fost punctul zero de la care am început inițiativele noastre de CSR, fiind normal ca o bancă să aibă o responsabilitate nu doar față de clienți, dar și față de parteneri și societate. Această responsabilitate se traduce în relația pe care o avem cu clienții, în deciziile responsabile și prudente de business, dar și în campanii de CSR și comunicare externă pe care le implementăm.”
Prin intermediul a două mari platforme, Startarium și Banometru, ING Bank este alături de antreprenorii la început de drum și oamenii care întâmpină dificultăți financiare, oferindu-le o soluții personalizate problemelor lor pentru a se redresa.
Să facem cunoștință cu proiectele demarate de ING Bank Romania:
- STARTARIUM – Proiect lansat în 2016 care acoperă aria de business și oferă antreprenorilor toate instrumentele de care au nevoie pentru afacerea lor. “Platforma este construită pe patru piloni – învățare, practică, mentorat și finanțare – sub umbrela cărora antreprenorii învață, ghidați pas cu pas, cum să treacă de la o idee la implementarea ei, dar și cum să își dezvolte startup-ul odată lansat. Pe lângă partea teoretică, aceștia pot alege un mentor sau consultanți cu care să lucreze pe o nevoie de business concretă. O componentă importantă este și partea de finanțare. Aceasta poate fi obținută fie prin crowdfunding în cadrul proiectelor marca Stararium, fie prin alte programe disponibile în ecosistemul antreprenorial.”
- BANOMETRU – Proiect (realizat în parteneriat cu Asociaţia Educaţie pentru Viaţă Reală și Asociația pentru Relații Comunitare) care acoperă nevoile publicului larg și asigură resurse 100% gratuite persoanelor care s-au împiedicat de dificultăți legate de bani. “Recent, am relansat platforma nouă banometru.ro, unde oferim resurse adaptate nevoilor utilizatorilor în contextul actual. Printre acestea se numără ghidul de soluții financiare pentru perioade de criză care oferă posibilitatea de a se înscrie la ședințe de coaching financiar gratuit, cursuri video, calculatoare interactive de credite sau de economii, formate de buget personal, fișe de lucru pentru organizarea unei vieți financiare sănătoase, articole cu sfaturi și idei pentru gestionarea eficientă a banilor, acces la webinarii tematice și la comunitatea de sprijin pentru sănătate financiară.”
De curând ING Bank a lansat propriul proiect de “edutainment” numit “Cât ai spune leu”. Prin intermediul acestuia se transmit mesaje de sănătate financiară într-un mod cât mai ușor de înțeles și aplicat.
Proiectele dezvoltate cu scopul de a educa și oferi soluții au înregistrat un feedback pozitiv din partea beneficiarilor. Platforma Banometru a adunat până în prezent 8.000 de utilizatori, 1.180 beneficiind și de coaching individual (40% dintre participanți înregistrează o creștere semnificativă a comportamentului financiar sănătos). Conform datelor, după doar jumătate de an, persoanele care s-au înscris în program folosesc bugetul în mod regulat, ca modalitate de planificare și organizare financiară (67%) și iau decizii mai bune în ceea ce privește modul de cheltuire a banilor (59%).
Rezultatele arată că există o nevoie și un interes major pentru numeroase persoane să învețe ce înseamnă sănătatea financiară. Modul de comunicare și canalele utilizate pentru a ajunge la publicul țintă reprezintă factori importanți când vine vorba de zona financiară. Pe lângă inițiativele proprii, ING Bank colaborează cu ONG-uri/organizații, colegi de presă și influenceri pentru a oferi informații relevante printr-un conținut adaptat fiecărei comunități.
În prezent, tehnologia este un partener de bază pentru a ajunge la un public cât mai mare și pentru a educa. Digitalizarea a ajutat și ajută în continuare la facilitarea comunicării între emițători și receptori, iar, în viitor, AI-ul va contribui enorm la automatizarea unor procese pentru ca focusul să fie pe conținutul prezentat. Totuși, nevoia unei interacțiuni umane prin mentorat și coaching nu își va pierde esența.
Educația financiară reprezintă o necesitate pentru fiecare dintre noi.. Silvia Mihăilescu a subliniat “…gestionarea finanțelor personale este o abilitate de bază. Chiar recent, unul dintre studiile noastre ne-a arătat că finanțele personale sunt în topul listei de factori de stres pentru români, un stres care invadează toate aspectele vieților noastre. La fel ca gătitul sau înotatul, noțiunile de sănătate financiară trebuie introduse în obiceiurile celor tineri, încă de mici, atât la școală, cât și în sânul familiei.”
În acest domeniu este nevoie de parteneriate privat-public-ONG-uri care să construiască un conținut adaptat în funcție de nivel și vârstă. De asemenea, acesta trebuie constant actualizat și adaptat la schimbările care intervin într-o eră a vitezei.
Modul de gestionare a bugetului personal poate fi ușor învățat, precum materii de bază în școală, dacă există și un învățător pe măsură, care să aducă noțiuni practice, interactive și aplicabile. Băncile nu fac rabat de la a fi mentori și surse de încredere, care doresc să ajute societatea prin proiecte de educație financiară menite să aducă în fiecare casă sănătate financiară.